Sunday 27 October 2013

Infaqkan Dirimu

Bismillahirahmanirahim...
betapa berat rasanya membuat keputusan ni...
pabila mendapat panggilan daripada penyelia lama..
berkenaan dengan kerja yang ditawarkan..Environmental Officer..
salah satu pekerjaan yang memangnya dalam bidang pengajianku..
sebelum ku dinaikkan menjadi PSUA 2 di PKPIM, ku juga pernah ditawarkan bekerja sebagai guru di salah sebuah sekolah di negeri sembilan...dan pada keadaan ku yang kurang stabil, adik2 ku yang tiada siapa yang menjaga, membuatkan aku berasa tertekan dan dunia ini bagaikan tidak adil padaku..
setelah bermusyawarah dengan ibuku, ibuku berkata.. " xpe kak,,keje je di gombak, mungkin ade keberkatannya" . 
Dalam hati y berat, ku terima taklifan tu, dalam pada masa y sama, ku pegang nasihat ibuku..dan apa y ak alami sekarang ini adalah satu kemanisan menginfakkan diri itu...
tidak ku nafikan, penat bekerja dan melayan karenah dan kehendak semua orang kadang kala membuatkan aku lelah dan berputus asa dengan keputusanku, tapi apa yang menyebabkan bertahan adalah pabila ku dapat merasai kemanisan itu ketika ku dapat belajar dan turun kepada adik-adik, melihat senyuman mereka..seolah-olah kepenatanku hilang begitu saja..
jika dikira gaji yang banyak, apa y aku dapati ketika ini masih mencukupi..
bukan duit yang bayak diperlukan untuk hidup, tp di mana dan bagaimana kita menguruskan duit itu,,
jika boros, gaji 5 ribu pun belum tentu cukup...dan apa yang aku paling harapkan adalah keberkatan dariNYA...
aku sayang dengan jalanku hadapi sekarang ini..

Oh Allah, bantulah hambaMU ini...
dalam menentukan hala dan tujuanku..
agar ku mampu menggapai redhaMU.



Perbualan dengan Mami Hewi...banyak nasihat daripada beliau yang mampu aku ambil..sesungguhnya ianya datang daripadaNYA melalui Mama Hewi..



No comments:

Post a Comment