Thursday, 12 January 2012

Kaitan Pelajaran Dalam Kehidupan

Assalamu'alaikum..
Baiklah...sebentar lagi akan memasuki dewan peperiksaan ye....
untuk exam :
[SAINS TANIH SEKITARAN 1WM 12/01/2012- 15:30]

Ya Allah...debarannya...sungguh terasa...
dalam banyak2 exam yang aku dah ambil sepanjang sem nie....Paper nie memang terasa seram-sejuk...kenapa eh ???
Ya Allah...permudahkan lah urusan kami...nie nak jawab soalan tanih ye...TANIH !!!


untuk pengolahan sesuatu jawapan tu memerlukan kefahaman yang tinggi...seperti Prof kami ni punya pengolahan..
Prof. Dr. Sahibin Abd Rahim

Prof nie tersangat la baik...sentiasa melayan semua soalan-soalan students dy...baguskan...??.jika aku jadi 'PROFESOR'...aku pun nak jadi seperti dy...hehehe..insyaAllah...
ok..berbalik pada tanih tadi...kadang-kadang aku terfikir....kenapa harus belajar semua nie ??
kenapa ?? KENAPA ???
Manusia diciptakan dari  Nabi Allah Adam a.s.  dan  Adam pula dijadikan oleh Allah s.w.t dari tanah..dan
Allah s.w.t telah berfirman dalam Surah Shaad : Ayat 71
“Ingatlah ketika Tuhanmu berfiman kepada malaikat: “Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari tanah. "


 berdasarkan Firman Allah dalam Al-Quran nie lah yang membuatkan aku lebih tertarik untuk mempelajari pasal tanah-tanah nie..ciri-cirinye, kebaikannya,cara guna pakainye,cara baik pulihnya dan macam-macam lagi lah + Prof yang baik...huhuhu...dan bila belajar pasal tanah ni juga, aku selalu berpesan kepada diriku...
daripada tanah kita datang dan kepada tanah kita kembali...
ideologi y sangat mudah aku rasa...
masuk dewan peperiksaan, soalan yang akan ditanya :
[APAKAH PERKAITAN SEMUA TANAH YANG PERNAH AKU BELAJAR SEPANJANG SATU SEM INI DALAM PELBAGAI ASPEK ???]
tapi bila dah masuk ke alam barzakh, soalan yang akan ditanya :
[SIAPA TUHAN KAMU ???]
saksi-saksi tangan dan kaki pun akan ditanya:
[ADAKAH TUANMU MENGGUNAKANMU UNTUK PERKARA YANG BAIK ATAU UNTUK PERKARA YANG BURUK ???]
pasti jawapannye bergantung kepada AMALAN kite kan ?? contohnye mudah, kalau study dan faham tujuan belajar..maka mudah la nak jawab soalan-soalan exam tu....jika tidak...maka sebaliknya lah yang berlaku....



 maka....sentiasalah MERENUNGI KEHIDUPAN,untuk MENGINGATI ke arah KEMATIAN...


kepada kengkawan... SEMOGA BERJAYA!!!  ^_^






No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget